Kuo yra gerai siekiant tam tikro tikslo sutelkti dėmesį į rezultatus?

March 2, 2023
Domantas Alčauskas

Išmokimo tikslai vs atlikties tikslai

Kuo yra gerai sutelkti dėmesį į rezultatus?

Pirmiausia, literatūroje yra išskiriama, kad sutelkimas dėmesio į rezultatus, vietoj proceso, nuspėja geresnius rezultatus tiek akademinėje, tiek profesinėje aplinkoje. Tai jeigu aiškiai žinai, ko tu nori ir kodėl tau tai yra svarbu, tai sutelk dėmesį į galutinį tašką – pasieksi geresnių rezultatų.

Tačiau yra ir neigiama pusė tokių tikslų. Asmenys turint tokius tikslus naudojasi daugiau paviršinio mokymosi strategijomis, tie patys tikslai yra stipriai susiję su nerimu, o po nesėkmės patyrimo – neigiamomis emocijomis ir mažesne motyvacija toliau siekti tikslo.

Pavyzdžiui, gali išgirsti iš asmenų istorijas, kaip kažką sunkaus pasiekė, kaip jie tuo didžiuojasi, bet paklausus apie tolimesnius planus atsako: “jau viskas, daugiau to nebenoriu– užteko”.

Taigi, jeigu nori būti tam tikroje srityje ilgą laiką, tai būtina sudaryti balansą tarp atlikties (rezultato) tikslų su mokymosi (proceso) tikslais, nes jie yra susiję su džiaugsmu, giluminio mokymosi strategijomis (mokaisi, kad suprastum), atsparumu nesėkmės, iššūkių akivaizdoje, kas leidžia palaikyti ilgalaikę motyvaciją tikslo siekime.

Jeigu jautiesi užsisukęs darbuose ir turintis vien tik atlikties tikslus, paklausk savęs:
1)   Kodėl aš darau, tai ką darau? Ir;
2)   Kokios veiklos ar užduotys mane galėtų įkvėpti? Kitaip tariant, kokios užduotis daryčiau vien iš malonumo, nesirūpinant pasiektais rezultatais.

 

Nori išgirsti daugiau apie tikslų siekimą? Prenumeruok naujienlaiškį.

Literatūra

  1. Sommet, N., Elliot, A. J., & Sheldon, K. M. (2021). Achievement goal complexes: Integrating the “what” and the “why” of achievement motivation (p. 107). https://psycnet.apa.org/record/2021-06060-004